تفاوت کارگزاری و نمایندگی بیمه

تعریف نمایندگی بیمه

نماینده بیمه شخصی است که از یک شرکت بیمه ای خاص، کد نمایندگی دریافت کرده و کلیه محصولات بیمه ای آن شرکت را به مردم می فروشد. نمایندگان بیمه به میزان فروشی که دارند کارمزد دریافت می کنند.

تعریف کارگزاری بیمه

کارگزار بیمه شخصیتی حقیقی یا شرکتی حقوقی است که با أخذ مجوز از بیمه مرکزی ج.ا.ایران، بعنوان وکیل بیمه‌گذاران و از جانب ایشان، اقدام به نیازسنجی، آنالیز خدمات بیمه‌گری، استخراج پوشش‌های مورد نیاز بیمه‌گذار، مذاکره و چانه‌زنی با شرکت‌های بیمه‌گر برای دریافت نرخ رقابتی و در نهایت خرید بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار می‌نماید.

ضمناً، کارگزار بیمه، طبق قانون، می‌تواند در تمامی دعاوی حقوقی دریافت خسارت بیمه‌ای، بعنوان وکیل بیمه‌گذار، حضور داشته باشد.

تفاوت نماینده و کارگزار بیمه

پیش از هر نکته‌ای باید گفت که کارگزار بیمه، شرکت یا موسسه‌‌ای است که در مقابل دریافت کارمزد از شرکت بیمه ‌گر، واسطه انجام معاملات بیمه، بین بیمه‌‌گذار و بیمه‌گر بوده و فعالیت آن، منحصر به ارائه خدمات بیمه‌‌ای است. بزرگترین کارگزاران بیمه در جهان، عبارتند از “ای ‌او ان”، “مارش اند مک ‌لنان” و “ویلیس گروپ هولدینگ”؛ شایان ذکر است که در کشورهای پیشرفته، بیش از ۶۰% از امور بیمه‌ای توسط کارگزاران رسمی بیمه انجام می‌شود.

اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که نمایندگان می‌توانند فقط با یک شرکت بیمه‌ای همکاری داشته باشند و صدور، بازدید و بخشی از امور شرکت بیمه را انجام دهند اما کارگزاران باید منافع بیمه گذار را حفظ کنند و در همین راستا می‌توانند با همه شرکت‌های بیمه ارتباط دشته باشند و نرخ‌ها و خدمات آن‌ها را ارزیابی کنند.

از سوی دیگر، کارگزار به عنوان نماینده بیمه‌گذار در امور خسارتی می‌تواند حضور داشته باشد اما نماینده بیمه اجازه این فعالیت را ندارد. از دیگر تفاوت‌های کارگزار و نماینده بیمه در ماهیت حقوقی است اما در سایر موارد مثل انتقال فعالیت فنی و دانش بیمه هر دو می‌توانند به بیمه‌گذار خدمات ارائه دهند و بازاریاب استخدام کنند.

یک نماینده نمی‌تواند کارگزار بیمه باشد و یا برعکس؛ فعالان بازار بیمه فقط یکی از این امور را می‌توانند انجام دهند و حتی یک نماینده بیمه حقیقی نمی‌تواند در یک شرکت کارگزاری حقوقی، سمتی داشته باشد و یا برعکس این فرآیند نیز تخلف و غیرقانونی است.

حال که به خوبی به تفاوت میان این دو شغل پی بردید، بهتر می‌توانید گزینه مناسب‌تر را برای خود انتخاب کنید.

حال نوبت شماست که انتخاب کنید دوست دارید تنها نماینده یک بیمه‌گر را در کنار خود داشته باشید یا تمایل دارید همزمان با چندین شرکت بیمه ارتباط داشته باشید.

همچنین نماینده بیمه از حمایت‌های بیشتر سازمان متبوع خود برخوردار است و آنان تنها باید اطلاعاتی جامع درباره یک شرکت بیمه داشته باشند. حال آنکه، یک کارگزار بیمه محصولات چند شرکت بیمه را می‌شناسد و به همین دلیل باید از تمامی آنان آگاهی داشته باشد و به همین دلیل مشتریان آنان از تمامی فرصت‌های موجود در بازار بیمه آگاه می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =