راهنمای دریافت خسارت از شرکتهای بیمهگر
مهمترین بخش هر قرارداد بیمهای، پرداخت خسارت میباشد. چرا که از سویی، بیمهگذار انتظار دریافت خسارت به مبلغ تمام زیان وارده، در کوتاهترین زمان ممکن را دارد و از سوی دیگر، شرکت بیمهگر بعلت پیچیدگیهای موجود در شرایط پرداخت خسارت، متناسب با نوع بیمهنامه و پوششهای موجود در قرارداد، نیازمند طی روال قانونی بوده که بعضاً به دلیل عدم رعایت مقررات قانونی اعلام حادثه از جانب بیمهگذار، و یا طولانی شدن فرایند کارشناسی حادثه و حتی عدم دریافت پوشش کامل موارد خاص در بیمهنامه، تمام یا بخشی از مبلغ خسارت قابل پرداخت نمیباشد.
البته نمیتوان انتظار داشت که همه مردم جامعه، به تمامی قوانین بیمهای، اشراف کامل داشته و در شرایط بحران یا خطر، تسلط کافی جهت اجرای تمام و کمال آنها را داشته باشند.
حال آنکه صنعت بیمه برای تسهیل فرایندهای فوق، کارگزاران رسمی بیمه را مأمور ارائه مشاوره بیطرفانه، خرید بهترین پوششهای بیمهای از جانب بیمهگذار و البته پیگیری تمامی مراحل دریافت خسارت، بعنوان وکیل بیمهگذاران نموده است.
لذا اکیداً توصیه میشود پیش از هرگونه اقدام برای خرید هر نوع بیمهنامه، با کارگزار خود مشورت نموده و در حین بروز هرگونه خسارت و حادثه، بلافاصله وکیل بیمهای خود (کارگزار) را از موضوع مطلع نموده و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.
شایان ذکر است، انجام مراحل فوق از طریق کارگزار، مطابق قانون بیمه مرکزی ج.ا.ایران، فاقد هرگونه هزینه اضافی بوده و کاملاً رایگان میباشد.